V první části si zkusíme definovat, co trend vůbec je a co je v této souvislosti právě aktuální.
Pro spoustu lidí je důležité, aby neustále sledovali nové trendy a řídili se podle nich, aby vždy a za všech okolností byli „in“. Co to ale vlastně trend je? Wikipedie říká, že: „Trend (angl.) znamená směřování, tendenci spíše dlouhodobého procesu změny. V ekonomii se hovoří o trendu na burze, o trendu měnového kurzu nebo ceny, což znamená celkovou dlouhodobější a kvantitativní změnu.“ Módní návrháři mluví o trendech, to jest o celkovém směřování letošní jarní a podzimní módy. Architekti a interiéroví designéři hovoří o barevných, materiálových a stylových trendech.
Trend je tedy to, co se v jakékoli oblasti dá obvykle odhadovat a předpovídat.
S trendy se setkáváme v mnoha od větvích, spojují různé aspekty života. Vzhledem ke zrychlujícímu se životnímu tempu se stále rychleji mění, nebo chceteli, vyvíjejí. Díky výzkumu jsou vynalézány nové materiály, nové technologie výroby, vznikají nové preference, a tím pádem se též může vyvíjet i nový trend.
Neznamená to ale, že když je něco „trendy“, je to jediné správné. Trendy nám mohou pomoci se v dnešní široké nabídce orientovat. Ovšem i my sami můžeme být jejich tvůrci. Trendem dnešní doby se tak vlastně stává originalita. V tomto seriálu se budeme zabývat trendy v interiéru tak, jak je vnímají interiéroví designéři. Zaměříme se na podskupiny trendů jednotlivě (barvy, materiály, nábytek…) i celkově (nároky na plochu bytu, urbanistické začlenění, interní pocit majitele, styly).
Barevné trendy
Jak jsem již zmínila, domnívám se, že nejvíc „trendy“ je originalita, jedinečnost.
Ve všech ohledech, s citem a vkusem. Jedině tak můžeme docílit takového interiéru, který bude působit svěže a netradičně i po několika letech. Pochopitelně, každým rokem jsou vyhlašovány nové barevné trendy, barvy roku atd. Podle mého názoru se ale jedná spíše o marketingový tah než skutečné respektování trendů současného životního stylu a prostředí, protože funkce a stáří prostoru jsou aspekty, které by designér neměl při návrhu barev do interiéru pominout.
Co dále designérovi zasahuje do výběru barev? Co vše ho
ovlivňuje a co by měl vždy zohlednit:
• temperament osob, které interiér budou využívat,
• funkci budoucího prostoru,
• velikost a tvar místnosti,
• množství pronikajícího denního světla,
• umělé osvětlení,
• rozmístění významných prvků (stavební prvky, zeleň, umělecká díla...),
• design,
• účinek, kterého chce dosáhnout,
• psychologii barev,
• použité materiály.
Dalo by se tedy říci, že trendem je naslouchání klientovi i vlastnímu úsudku a hlavně respektování všeho, co již bylo uvedeno.
Trendům udávaným výrobci se ale zcela uniknout nedá a možná ani není třeba se jim urputně bránit. Můžeme vzít např. jednu z „trendy“ barev a doplnit ji tak, abychom zůstali „in“, a zároveň neměli pocit, že pouze kopírujeme již vymyšlené. Vždy
nám může pomoci barevný kruh a z něj vycházející barevná schémata.
Základními barevnými schématy jsou myšlena:
• monochromatická – použijeme pouze jednu barvu,
• analogická – kombinujeme přímo sousedící (harmonické) barvy, tedy ty, které leží vedle sebe v barevném kruhu,
• achromatická – kombinujeme achromatické barvy,
• komplementární – kombinujeme barvy ležící v kruhu proti sobě,
• splitkomplementární – kombinujeme jednu komplementární barvu s analogickými barvami druhé komplementární barvy,
• triadická – kombinujeme tři barvy rovnoměrně rozložené v kruhu,
• tetradická – kombinujeme dva komplementární páry,
• neutrální – kombinujeme neutrály (šedá, hnědá, krémová, béžová).
Natural styl
Současné trendy by se daly rozdělit do zhruba čtyř základních směrů. Dlouhodobou stálicí je natural styl, který vyznává přírodní barvy, tzv. neutrály, přírodní materiály. Můžeme jej dále rozdělit na uhlazenější elegantní styl, který respektuje přírodní materiály, ovšem v jemnějších strukturách – kůže, hedvábí, vlna, bavlna v hladké, lesklé úpravě, hladké povrchy, lze použít i tapety. Barevnost se bude pohybovat
v jemnějších neutrálech od krémově bílé přes cappuccino až po tmavý dub na nábytku či doplňcích. Dá se pracovat i s barvou mosazi, zlata nebo i stříbra. Rozhodně se nespleteme použitím neutrálů „tón v tónu“ – tím se docílí pocitu vyváženosti. Jedná se
nejčastěji o použití neutrálního schématu.
V drsnější verzi natural stylu se ovšem kromě jemných neutrálů používají i zemitější odstíny od pískové, cihlové přes olivovou až po čokoládovou, tedy využívá se barevný soulad, analogické schéma. Také v materiálech lze trochu „přitvrdit“. Nábytek, stěny i podlahoviny mohou mít hrubší strukturu. Uplatňuje se hrubě opracované nelakované dřevo, kámen, cihly, měď, železo, kožešiny, zvířecí koberce, patinovaná
zdrsněná kůže… Interiér v těchto přírodních tónech působí nadčasově a v návštěvnících i obyvatelích vyvolává silný pocit domáckosti, pocit návratu ke kořenům. K natural stylu náleží i tzv. ekodesign, stále více se prosazující trend v západních zemích, který používá trvale obnovitelné zdroje: dřevo, papír, zeleň, ekologické materiály, nátěry, které nepoškozují zdraví, recyklovatelný materiál.
Retro styl
Další směr udává pestrý a veselý, optimistický retro styl s vtipem a postmoderní ironií. Může se jednat o jásavé tóny v kontrastním schématu, pastelové odstíny… Inspiraci čerpá převážně z pozitivně laděných 60. let a popartové kultury (Andy Warhol). Retro styl respektuje tehdejší okouzlení novými barevnými možnostmi díky vynálezu a bleskovému rozšíření plastu.
Glamour
Třetím je glamour – luxusní vzhled, podpořený zlatou, černou, tmavě modrou, lahvově zelenou, rubínovou a lesky…, estetika stojí na pomezí kýče. Vytváříme silné kontrasty, jasné vyjádření. Takový interiér nenechá nikoho chladným. Po vlně stříbrné se opět dostává do popředí zlatá. Jemně třpytivé materiály a povrchy se lesknou a září, a budí tak dojem rafinované elegance a luxusu.
Eklektický interiér s vintage prvky
Čtvrtý výrazný směr současných trendů by se dal nazvat svobodný eklektický interiér s vintage prvky – zde se barevnosti ani kombinacím meze nekladou. Výsledné kombinace asociují náladu a obraz hravé, optimistické vitality alternativní kultury a bohémského stylu života. Je jasně patrný vliv umění. Zde se prolíná staré s novým, lesklé se záměrně ošuntělým, hodnotné umělecké kusy s kýčem, přírodní materiály se
syntetickými. Je to styl jen pro odvážné s jasným názorem. Zdánlivá nahodilost však vychází z pečlivě vyváženého konceptu a každá maličkost má své místo a smysl, přestože se tento typ interiéru neustále vyvíjí, mění, roste… Takový interiér je většinou laděn ve splitkomplementárním schématu.
Dá se říci, že pro každý z trendů můžeme zvolit libovolné schéma. Pouze je důležité mít vždy na paměti, co chceme vytvořit, jakou atmosféru, neboť barva je jedním z podstatných pilířů při tvorbě interiéru. Pokud je žádoucí určité napětí, dramatičnost, budeme se jistě snažit vytvořit kontrast, komplementární, splitkomplementární schéma, triadické či tetradické. Pokud máme zájem o vytvoření poklidnější, harmonické
atmosféry, bude kontrast minimální, barvy budou plynule přecházet jedna do druhé. Nebo můžeme dokonce pracovat pouze s jednou barvou (na různých materiálech se
bude chovat pokaždé trochu jinak), tj. vytvoříme schéma monochromatické.
Autor: Jana Hradecká, Design Škola INTERMEZZO