Věřme, že většina internetových obchodů se určitě chová ke svým zákazníkům eticky a dodržuje platnou legislativu. Co však dělat v případě, že jste narazili na internetového obchodníka, kterému etické zásady nic neříkají a platnou legislativou se neřídí?

Příkazní smlouva není kupní smlouva
Své povinnosti vůči spotřebiteli se některé internetové obchody snaží obcházet už při uzavírání kupní smlouvy s mnohdy nepřehlednými obchodními podmínkami. Je nezbytné, abyste si řádně prostudovali rozsáhlé obchodní podmínky a snažili se včas odhalit případné nekalé praktiky některých e-shopů.

Zdánlivá jednoduchost projevená tím, že s prodejcem uzavřete takzvanou Příkazní smlouvu, situaci příliš neřeší, ba naopak více ji komplikuje. Příkazní smlouvou si totiž pouze zajistíte, aby vám provozovatel obstaral vybrané zboží a doručil na uvedenou adresu za smluvenou cenu.

Podstatnou nevýhodou je to, že e-shopy nedodávají zboží na dobírku. Nejdříve musí zákazník zaplatit peníze na účet a teprve poté může vyčkávat, než mu vybrané zboží bude dodáno. Bedlivý pozor je třeba dávat také na skryté náklady navíc, které vyskočí v momentě, když například zboží zaslané mimo EU musí projít celní kontrolou a celní úřad může vyměřit clo. V neposlední řadě ne všude v zahraničí funguje standardní dvouletá záruční doba.

Můžete vrátit zboží, které bylo zakoupeno v e-shopu?
Zásadní rozdíl je v tom, že od některých smluv není možné do 14 dnů odstoupit – třeba v případě dodávek zboží mimo EU – například z Číny, je to obzvlášť obtížné. Přesto má spotřebitel nakupující zboží přes internet právo vrátit většinu zakoupeného zboží do 14 dnů od jeho převzetí. Vychází to z ustanovení § 53 občanského zákoníku, který upravuje uzavření smlouvy za pomoci prostředků komunikace na dálku, k nimž uzavření smlouvy přes internet rozhodně patří.

Toto právo bylo do české legislativy převzato z evropské směrnice, kde se vychází z toho, že při nákupu přes internet na dálku nemá zákazník možnost si zboží takzvaně osahat. Vybrané zboží má možnost vidět na obrázku, může si prostudovat jeho technické vlastnosti, ale skutečné seznámení se zbožím proběhne ve skutečnosti až tehdy, když si danou věc zákazník vyzkouší. Právě v těchto případech může dojít k tomu, že uvedené vlastnosti neodpovídají skutečnosti, a tak má spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy.

Odstoupit od smlouvy může spotřebitel i tehdy, kdy prodejce garantoval dodání zboží do určitého data, ale nestalo se tak. Je třeba však upozornit na to, že zboží, které chce zákazník takovým způsobem vrátit, nesmí být poškozené a musí být vráceno se vším původním příslušenstvím včetně prodejního obalu, který výrobek v krabici chrání. Zákazník při odstoupení od smlouvy hradí také náklady na dopravu.

Odstoupit od smlouvy může tedy zákazník do čtrnácti dnů, ale neměl by si tuto možnost plést s reklamací. Odstoupení od smlouvy a reklamace jsou dvě rozdílné situace. Odstoupit od smlouvy má smyl jen u plně funkčního a nepoškozeného zboží zatímco vadné kusy se vyplatí raději reklamovat na základě záruky.

Někteří spotřebitelé se totiž domnívají, že odstoupení od smlouvy je totožné jako reklamace, a že se tak dostanou ke svým penězům dříve. U reklamací platí pravidlo, že peníze zpět lze žádat až po nedodržení třicetidenní lhůty pro vyřízení reklamace. Tuto lhůtu si však spotřebitel musí pohlídat sám, jelikož obchodník nemá zákonnou povinnost spotřebitele informovat o vyřízení reklamace.

Případné reklamace se vyřizují s dodavatelem zboží nikoli s prodejcem. Zboží by měl spotřebitel reklamovat ihned po zjištění závady, aby se jeho dalším používáním vadný výrobek úplně nezničil. Pokud si zákazník s reklamací neví rady, má možnost vyhledat některou ze spotřebitelských poraden jako je například SOS - Sdružení obrany spotřebitelů.

Při všech nesrovnalostech při nakupování přes internet mají spotřebitelé možnost podat podnět k dozorčímu orgánu České obchodní inspekce, zdali se provozovatelé internetových ochodů nedopouští nekalých obchodních praktik. Pokud se ke zvláštním způsobům jednoho internetového obchodu sejde více podnětů od spotřebitelů, bude mít jeho provozovatel ČOI co vysvětlovat.

- ar -