Zejména před Vánoci jsou kamenné, zásilkové i internetové obchody plné výhodných nabídek dárků pro naše blízké – elektronika, nábytek, potřeby do domácnosti, bytové textilie apod. Ani to nejlákavější cenové zvýhodnění by nemělo být na úkor kvality a zákonem stanovených předpisů. Od našeho vstupu do Evropské Unie se mnoho norem a předpisů zpřísnilo. Pro spotřebitele to však znamená snazší orientaci a vyšší záruky.
Záruční doba
Záruční doba zjednodušeně slouží k tomu, aby v případě výskytu vady na výrobku či službě bylo možné v této zákonem stanovené lhůtě kontaktovat dodavatele a nechat si vadu bezplatně odstranit. U spotřebního zboží je záruční doba minimálně 24 měsíců a začíná dnem následujícím po předání věci. U potravin, na kterých není uvedeno datum spotřeby, je záruční doba alespoň 8 dní a u živých zvířat je to šest týdnů. V posledních letech se zejména výrobci bílé techniky a elektroniky předhánění v poskytování záruky nad rámec zákonem stavené lhůty a můžeme se tak setkat se zárukou i čtyři nebo pět let. Prodávající, který poskytuje záruku nad rámec zákona, může její využití omezit například pouze na jednu část výrobku (buben pračky, rám kola, obrazovku apod.). Kupující by však vždy měl být o tomto omezení informován již při nákupu.
Důležitým ukazatelem je také životnost výrobku, kterou nelze zaměňovat se zárukou. Rozdíl lze dobře ukázat například na žárovce, která má svítivost 1000 hodin. Nemůžeme očekávat, že bude 2 roky nepřetržitě svítit.
Bezpečnost výrobku
Na trh v žádné členské zemi EU nesmí být uveden výrobek, který by za běžných nebo rozumně předvídatelných podmínek mohl spotřebitele ohrozit. Pokud je případ, kdy by se spotřebitel mohl při užívání zranit, je na to výrobce povinen upozornit v návodu. Například v návodu k obsluze elektrické či motorové sekačky se běžně dozvíme, že bychom za chodu stroje neměli sekačku nijak obracet nebo dokonce čistit apod. Na žebříku bychom neměli balancovat na poslední příčce a naklánět se do stran. Pokud by však na žebříku nebyla uvedena nosnost jednotlivých příček nebo pod člověkem lehčí než je stanovený limit nějaká příčka praskla, je to pádný důvod k reklamaci.
U některých druhů výrobků jako jsou elektrospotřebiče nebo hračky musí výrobce vystavit takzvané prohlášení o shodě. V něm dosvědčuje bezpečnost výrobku v návaznosti na technické normy. Pokud je vadou výrobku spotřebiteli způsobena na jiném zboží nebo na zdraví způsobena škoda vyšší než 500 €, může se spotřebitel domáhat její náhrady na prodávajícím či výrobci.
Reklamace
Bohužel ne všechny výrobky se při užívání chovají bezvadně, a pak přicházejí na řadu reklamace. Pro úspěšnou reklamaci je nutné prokázat, že jsme zboží zakoupili v dané prodejně, za kolik a kdy. Jde-li o vadu odstranitelnou, můžeme požadovat opravu věci nebo v prvních šesti měsících i výměnu věci, u vad neodstranitelných si můžeme vybrat mezi vrácením peněz či výměnou výrobku. Zboží lze reklamovat v záručním servisu vyznačeném v záruční listě nebo v kterékoliv prodejně prodávajícího, která nabízí shodný sortiment. Nenechejte se odbýt ani tím, že osoba oprávněná přijmout reklamaci, není právě přítomna. Musí být přítomna vždy. Na vyřízení reklamace má prodávající 30 dní. Spotřebitel má dále právo na uhrazení nákladů spojených s reklamací, například cestovné, náklady na soudního znalce apod.
Zásilkový prodej
Stále více spotřebitelů využívá nákupů přes internet, v ústraní nezůstávají ani tištěné katalogy a teleshopping. Prodej na dálku má svá specifika a zákon na ně pamatuje. Protože si zákazník nemůže zboží takto zakoupené „osahat“ a vyzkoušet, má ze zákona možnost do 14 dnů od převzetí zboží od smlouvy odstoupit a zboží vrátit. Tato možnost se však nevztahuje na zboží upravené dle přání zákazníka, rychle se kazící zboží, audio a video nahrávky a počítačové programy, u kterých byl porušen originální obal, noviny, časopisy, knihy. Spotřebitel pro toto zákonné odstoupení od smlouvy nemusí udávat žádné důvody.
Podomní prodej
Zvláště před Vánoci využívají některé firmy situace a posílají své prodejce přímo do domácnosti spotřebitelů, aniž by na to byli spotřebitelé připraveni. I když bychom zde nechtěli házet podomní prodejce do jednoho pytle, mnohdy jde opravdu o nátlak a prodejní argumenty, které si není schopen kupující nijak ověřit, ani srovnat cenu a kvalitu s ostatními výrobky na trhu. Spotřebitel má tedy u smluv sjednaných mimo stálou provozovnu právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě 7 dní od jejího uzavření. Pokud zboží dosud nebylo dodáno, může spotřebitel odstoupit v prodloužené lhůtě 1 měsíc. Od smlouvy není možné odstoupit, pokud si zákazník sám objednal návštěvu obchodníka za účelem objednávky, nebo v případě, že se jedná o smlouvu o výstavbě, prodeji či pronájmu nemovitosti, pojištění apod.
Podobný princip odstoupení od smlouvy lze uplatnit také při reklamních zájezdech či předváděcích akcích, ovšem opět se musí jednat o prodej mimo provozovnu!
Tržiště a stánky
Náměstí snad každého většího města je před Vánoci doslova obsypáno „stánkaři“. Každý stánek musí být označen obchodním jménem, adresou a IČ prodávajícího a ve stánku musí být po celou dobu přítomna osoba ovládající český jazyk. Pokud si vyžádáte paragon, musíte ho vždy dostat se všemi náležitostmi – název zboží, cena, datum prodeje, podpis prodávajícího a jeho pevná adresa. Jinak se na zboží ve stáncích vztahují stejné záruky jako na to v kamenné prodejně.
Dalším otázkám spotřebitelské problematiky se budeme věnovat v některém z dalších článků. Vše podrobně upravuje Občanský zákoník a další důležité informace, pomoc i radu získate na stránkách Sdružení obrany spotřebitelů České republiky www.spotrebitele.info.