Dříve než se dostaneme k tomu, proč bylo muzeum postaveno právě v tomto zapadlém koutě Evropy, si povíme něco o zakladateli sbírky. Začalo to poměrně "nevinně" v roce 1929, kdy se tehdy šestašedesátiletý bohatý americký průmyslník Solomon R. Guggenheim rozhodl investovat do několika kreseb nefigurativního umění. Důležité obrazy od autorů, jako byli Wassily Kandinski, Paul Klee nebo Marc Chagall, pak vystavoval ve svém soukromém apartmánu Hotelu Plaza v New Yorku.

Štafetu o pár let později převzala jeho neteř Peggy, která otevřela malou galerii v Londýně a instalovala také kolekci abstraktního umění v Benátkách. V New Yorku se mezitím 15 let připravoval projekt budovy, která dnes hostí newyorskou část sbírek. Moderní stavba Franka Lloyda Wrighta na 5. Avenue byla nakonec otevřena veřejnosti v roce 1959 - sedm let po smrti S. R. Guggenheima a půl roku po skonu samotného autora stavby. Jako se dalo očekávat, vyvolala tato roztodivná kruhovitá budova, která nejen díky sbírkám, ale také díky své neotřelé architektuře láká už léta milióny turistů, řadu kontroverzních kritik a diskusí. Zatímco jedni ji dodnes zatracují, druzí ji zbožňují.

Sbírky Guggenheimovy nadace jsou stále rozesety na více místech, z New Yorku expandovaly i do Berlína, Las Vegas, do již zmíněných Benátek a konečně i do španělského Bilbaa, kde byla pro jejich potřeby postavena stejně jako v New Yorku unikátní budova, která je perlou současné architektury. Veřejnou soutěž vyhrál autor pražského Tančícího domu Frank Owen Gehry, budova je finančně zaštítěna baskickou administrativou, které se podařilo v letech 1991 - 1992 dohodnout s Nadací S. R. Guggenheima na realizaci muzea právě v tomto městečku.

V říjnu 1993 byl položen základní kámen a v říjnu 1997 bylo monumentální muzeum plné prosklených výtahů, prohnutých mostů a schodišť, které spojují tři patra výstavních prostor, otevřeno veřejnosti. O tom, jak ihned vzbudilo vlnu zájmu z řad turistů, svědčí i fakt, že za první rok jej navštívilo kolem 1 300 000 lidí.

Muzeum amerického architekta bylo postaveno na místě bývalých skladů a loděnic na ploše více než 32 tisíc metrů čtverečních. Devatenáct navzájem propojených výstavních sálů se pak rozkládá na jedenácti tisících metrech čtverečních. Vedle těchto prostor taky najdeme přednáškový sál pro 300 osob, knihovnu, kavárnu, restauraci a obchod. Srdcem celého komplexu je obrovské atrium, které ční do výšky padesáti metrů. Budova byla navržena pomocí počítačového programu CATIA, který vyvinul francouzský výrobce kosmických technologií.

Vedle stálých expozic, jako jsou například venkovní květinový pes Jeffa Koonse či obří pavouk francouzské autorky Louise Bourgeois nebo interiérová výstava Hmota času Američana Richarda Serry, zde probíhá řada aktuálních výstav jak španělských umělců, tak tvůrců z celého světa. Od několika abstraktních maleb se sbírky zaštítěné značkou Guggenheim zkrátka rozrostly o řadu exemplářů vytvořených v mnoha uměleckých stylech, přičemž důležitou součástí muzeí se stala i moderní architektura.

Autor: efa