Je jistý rozdíl mezi novostavbou a rekonstrukcí starší garáže. Zatímco ve druhém případě jste omezeni danými rozměry a dispozičním řešením, v tom prvním máte přece jen více možností (většinou) projekt upravit dle vašich požadavků. V každém případě však je z čeho vybírat – garážových vrat je na trhu velké množství.
Podívejme se nejdříve obecně na to, jaké druhy existují. Nejklasičtější jsou běžná dvoukřídlová vrata, která snad není třeba nikomu popisovat. Rovněž dosti častá jsou vrata výklopná, kdy se jediné křídlo vyklápí nahoru. Své uplatnění v českých garážích však stále častěji nacházejí i další druhy vrat. Jsou to hlavně vrata sekční, která jsou složena z několika dílů (sekcí), jež jsou pohyblivě (ohebně) spojeny. Jednotlivé sekce se pohybují ve vodících lištách tak, že vrata mohou vyjet nahoru a zajet pod strop garáže. Dále si můžete vybrat vrata rolovací. Svým způsobem jsou podobná sekčním, ale s tím rozdílem, že jednotlivé sekce jsou velmi úzké a mají podobu lamel. Díky tomu je možné celá vrata namotat na hřídel a srolovat je. No a konečně se v nabídce specializovaných firem objevují vrata posuvná. Jsou rovněž z jednotlivých dílů – lamel, v tomto případě však svislých. Nahoře jsou zavěšeny na nosném profilu a dole vedeny v drážce, takže je možné je celé odsunout do strany (dokonce i za roh). Funguje to podobně jako závěs na garnýži.
Všechny výše uvedené systémy mohou být ovládány manuálně, nebo elektropohonem, dnes už většinou s dálkovým ovládáním. Ceny těchto zařízení přitom v posledních letech dosti klesly.
Při výběru vrat si musíme promyslet několik věcí. Důležitý je především prostor, který máme k dispozici. Klasická dvoukřídlová vrata se prostě otevřou ven a i když k nim přiděláme elektropohon, mnoho místa nezabere. Výklopná i sekční vrata potřebují jistý prostor u stropu a někdy i podél stěn garáže, s čímž je třeba počítat. Rolovací zase potřebují místo pro své navinutí. U posuvných vrat naproti tomu můžeme rozměr vjezdu plně zachovat. Takže, před koupí vrat si zjistěte, o kolik se zmenší průjezdová výška či šířka, a kolik prostoru vrata zaberou nejen ve složeném stavu, ale i při otevírání a zavírání (a to nejen samotná vrata, ale i různé vodící lišty na stěnách a další pomocné mechanismy). V případě elektropohonu pak počítejte, že i ten musí být někde umístěn. Vždy je lépe kalkulovat s nějakou rozměrovou rezervou – co když si za pár let pořídíte větší auto?
Další faktor, který asi budete zvažovat, je zateplení. Zateplená vrata se vyplatí samozřejmě jen tehdy, pokud garáž vytápíte nebo hodláte vytápět (např. tam máte zároveň i dílnu). U nevytápěné je to zbytečné, tak jako tak dříve či později promrzne, takže zateplené provedení by bylo jen mrháním peněz. Ale stejně tak i naopak – pokud s vytápěním počítáte, nebo pokud garáž přímo sousedí s obytnými prostory, můžete i ušetřit.
Podcenit nemůžeme ani otázku bezpečnosti. Jak je daný typ odolný proti násilnému vniknutí? Mají vrata možnost dodatečné montáže dalšího zámku? A když jsme u té bezpečnosti, jak je to s obsluhou a funkcí? Nehrozí nebezpečí, že by vrata nedopatřením poškodila vozidlo nebo někoho zranila? Nemohou vám třeba přiskřípnout prst mezi lamely? Co se stane, když vypadne proud? Jak je to s požární bezpečností?
Je jasné, že všechny výše uvedené faktory se promítají do ceny. Obecně nejlevnější bývají klasická křídlová vrata a výklopné typy. Dále pak záleží na výrobci, materiálu, kvalitě konstrukce a všelijakých „vychytávkách“… Zejména při koupi v různých stavebních hypermarketech (ovšem nejen tam), obzvláště pak u akčních doprodejů, si také ověřte možnosti servisu a dostupnost náhradních dílů.
Jako v jiných případech, i tady se vyplatí sehnat si nějaké reference o konkrétním výrobku i o dodavateli, který provádí montáž a servis.
Autor: Michal Hamšík
Foto: AW Vrata s.r.o.