Proč si pořizovat garáž
Garáž je důležitá bez rozdílů pro všechny majitele automobilů. Starší vozy, které nemají pozinkovanou karoserii, hůře vzdorují vlivům počasí a rychle korodují. Nové modely zase hůře vzdorují zlodějům, nevyjímaje to, že oprava každého škrábance je v řádu desítek tisíc korun. Všichni motoristé vědí, že zejména v zimě dostávají zabrat gumová těsnění ve dveřích a gumičky stěračů, u starších vozů pak tuhnou oleje, snižuje se kapacita akumulátoru a nastávají potíže se startováním.
Pro a proti
Pokud stojíte před problémem, zda se vám nová garáž vyplatí či ne, zvažte, kolik peněz vás bude stát údržba vozu, bude-li stát venku, a kolik byste investovali do nové garáže. Do alternativních nákladů pro případ parkování venku je třeba zahrnou také havarijní pojištění, které mnozí majitelé starších vozů oželí, protože si pomačkaný plech raději opraví ze svého. Ovšem krádež vozu bez náhrady by už asi komplikací byla.
Jakou garáž zvolit?
Volba konkrétního typu garáže se řídí potřebou majitele vozu, vkusem a preferencemi a hlavně množstvím financí.
Zděná garáž je poměrně jednoduchá i pro zdatného kutila. Stavba garáže pro jedno auto svépomoci vyjde přibližně na 80 tisíc korun včetně podlahy, střechy a vrat. Firma bude samozřejmě o dost rychlejší, ale také o dost dražší – můžeme počítat s cenou kolem 200 tisíc korun. Výhodou zděných garáží je variabilita a dlouhověkost.
Dřevěné montované garáže jsou levnější variantou, ovšem nijak dramaticky. Základní dřevěnou garáž lze pořídit zhruba za 30 tisíc, k ceně je nutné připočíst ještě střešní krytinu a podlahu.
Dřevěné přístřešky se snad ani nedají nazvat garáží, jako ochrana auta před deštěm a sněhem stačí. Výhodou jsou nízké pořizovací náklady, nevýhodou otevřený prostor, ve kterém si v zimě zcela jistě nic neopravíme, ani nevyčistíme. Variantou, která přístřešek vylepší, je možnost použití nepromokavé plachty místo stěn nebo natlučení prken alespoň na návětrnou stranu.
Plechová garáž je velmi úspornou variantou a bohužel tomu odpovídá i její vzhled. Zahradu s vilkou nám pravděpodobně nezkrášlí. Montované garáže jsou z pozinkovaného plechu s antikorozní úpravou. Některé firmy nabízejí také venkovní omítkový nástřik plechu, a tak lze garáž s touto povrchovou úpravou, připomínající fasádní nástřik, směle umístit i vedle novostavby.
Garáží, jež přežije několik generací, je prefabrikovaná betonová garáž. Menší garáž tohoto typu lze pořídit za 60 tisíc korun včetně podlahy, střechy, vrat a omítky. Jedinou další investicí je zařízení základových pásů. Modifikací betonové garáže je tzv. liaporbeton, který je lehčí než beton, má dobré tepelné i zvukové vlastnosti a také se do něj snadno vrtají díry pro hmoždinky, což všichni, kteří chtějí v garáží kromě auta skladovat také kola, lyže, snowboardy a další sportovní potřeby.
Foto: archiv firem Tekaz, KB Blok