Betonová podlaha s nátěrem

Nejpraktičtějším a také nejčastěji používaným typem povrchové krytiny v garáži je bezesporu betonová podlaha, na kterou se pro vyšší odolnost nanášejí různé speciální nátěry. Aby však celkový výsledek vydržel co nejdéle, je potřeba dbát zvýšenou pozornost už při realizaci samotného podkladu. Beton před nanesením vrchní nátěrové vrstvy musí být zcela suchý, dostatečně pevný, čistý a soudržný, aby k němu nátěr dobře přilnul. Neměli bychom samozřejmě opomenout ani jeho izolaci od případné vlhkosti z okolí, v opačném případě by nátěr nemusel mít dlouhého trvání.

Nejčastěji se používají nátěry na bázi epoxi do vých a polyuretanových pryskyřic, které nalezneme všude, kde je potřeba kvalitní bezespárová podlaha. Nanášejí se zpravidla ve 2-3 milimetrové vrstvě a právě tato malá tloušťka patří spolu s výbornými mechanickými vlastnostmi k hlavním přednostem těchto nátěrů. Epoxidové podlahy se vyznačují vysokou odolností vůči velké zátěži a otěru. V garážích je potřeba, aby nátěr odolával také vodě a dalším chemikáliím, a to zejména v zimě, kdy je na silnicích vysoká koncentrace soli. Zároveň nesmí při dlouhodobém parkování vozu docházet k tomu, aby se pneumatiky k podlaze začaly lepit. Epoxidové a polyuretanové nátěry veškeré tyto požadavky splňují, navíc jsou antistatické, protiskluzné a odolné vůči olejům i benzínu. Veškeré tyto vlastnosti zajišťují jejich dlouhodobou životnost a téměř nulovou náročnost na jakoukoliv údržbu. Nátěry si navíc můžeme vybrat v několika barevných odstínech, a tak tyto podlahy splňují i estetické požadavky.

Keramická dlažba

Namísto vrchního nátěru můžeme na betonový základ položit keramickou dlažbu. Avšak i v tomto případě musí námi vybraný materiál splňovat celou řadu parametrů. Mezi ně patří především dostatečná odolnost proti otěru a mrazu. Zatímco vysokou otěruvzdornost nám udává označení dlaždic stupněm PE5, pro zajištění mrazuvzdornosti dlaždic musíme vybrat takové, které jsou výrobcem určené pro venkovní použití. Do garáže je vhodná zejména protiskluzová dlažba bez glazury, která je odolnější a tudíž vhodnější do prostor s vysokou zátěží.    

Ať už se rozhodneme pro jednu či druhou variantu, musíme provést nezbytné terénní úpravy, které zamezí pronikání dešťové vody do garáže. K tomu můžeme vybudovat mírný práh, pozor ale, aby nám nebránil při vjezdu vozidla.  

Autor: Ing. Kateřina Maňasová

Foto: Massivhaus