Pracovní kout vytvoříte i z mála
Mít klidný a pohodlný pracovní kout je pro home office klíčové. Ale ne každý má doma samostatnou pracovnu nebo svůj velký pracovní stůl. Rozhodně to ale neznamená, že byste museli dělat doma velké přestavby, abyste si to své pracovní místo vytvořili. Postačí vám k tomu pár základních věcí.
Stolek na notebook
Pokud patříte k těm, kterým doma chybí dostatek prostoru a nemáte k dispozici klasický pracovní kout, pak by vám mohl pomoci skládací stolek na laptop či tablet. Stolek je navržen tak, abyste si jej mohli položit přes nohy nebo na nižší podložku a nastavit si sklon vrchní desky tak, abyste měli notebook v pohodlné poloze. Takto můžete pracovat i z gauče nebo postele a stolek pak složit a uklidit, aby nezabíral místo v době, kdy nepracujete.
Použít můžete také stojany a stolky, které jsou samostatně stojící a stačí k nim přisunout židli. Tyto stojany mívají vysunutou pracovní plochu, abyste se pod ni s židlí pohodlně vešli. Takový stolek zabere minimum místa a můžete jej postavit prakticky kamkoliv. A jak je to s cenami? Skládací stolky na laptop seženete do 500 Kč, samostatně stojící stojany pak vyjdou jen o něco málo dráž.
Pracovní rozkládací stolek
Další levnou a zároveň skladnou variantou jsou skládací stolky nebo stolky příruční a odkládací. Jedná se o malé kusy nábytku pro jednoho člověka, kam se pohodlě vejdete s jedním notebookem a zbyde místo i na kávu. Tyto stolky mívají různou podobu a stačí je postavit na libovolné místo v bytě, ideálně ke zdi a tam, kde je dostatek denního světla. Můžete si tak vytvořit malý pracovní kout a ke stolku přidat například ještě menší kancelářský kontejner na odkládání dokumentů.
Existují i takové příruční stolky, které jsou pro práci s notebookem nebo tabletem přizpůsobeny a kromě pracovní plochy mají také odkládací prostor a přihrádky na potřebné dokumenty. Tyto typy stolků bez problému seženete za ceny do 1000 Kč.
Židle
Asi nejčastějším problémem, který lidé v souvislosti s home office řeší, je sezení. Pokud totiž potřebujete pracovat několik hodin v kuse tak jako v běžné práci, potřebujete si sednout pohodlně a hlavně zdravě. Gauče nebo postele jsou spíše jen nouzovou náhradou za kancelářská křesla. Pokud ale přeci jen nechcete do kancelářské židle investovat, nemáte na ni místo nebo víte, že ji do budoucna nepoužijete, zkuste při sezení dodržovat několik zásad.
Klasická židle je asi nejlepším řešením a zároveň se vejde i na místa, kde je méně místa. K lepšímu sezení si můžete dopomoci pevnějším polštářem za zády nebo bederní podložkou, která zajistí, že si záda opřete po celé ploše židle, což je při dlouhodobém sezení potřeba (podložky seženete za pár set korun).Vaše ramena by měla být povolena, jakmile položíte ruce na notebook. Ten byste měli sledovat ze vzdálenosti alespoň 45 až 70 cm. Dobrým řešením pro domácnost je i gymnastický míč nebo sedací vak.
Více informací najdete v článku Jak vybrat ideální kancelářskou židli na doma? Vyšší investici oceníte
Osvětlení
Přes den si doma vyberte místo s co nejlepším denním světlem. Většina pracovních koutů bývá proto situována k oknům, která zároveň zajišťují i útulnější prostor, ideálně když se můžete oknem dívat do zeleně. Okno navíc můžete otevřít a zajistit si tak přísun čerstvého vzduchu. Večer pak přijde na řadu lampička. N amalé stolky vám postačí stolní lampičky, ideálně s nastavitelným sklonem světla.
Ideální jsou LED lampičky, například ty, co se dají přicvaknout ke hraně stolu. Existují i lampičky přímo na notebook, které zajišťují možnost pracovat při světle i tam, kde zrovna není moc prostoru nebo kabel do elektřiny. Všechny tyto varianty lze sehnat do 300 Kč.
Odkládací prostory a organizéry
I v domácí kanceláři je potřeba najít si místo na kancelářské potřeby a pracovní dokumenty. Jen s notebookem si obvykle nevystačíte a neustále někam odbíhat do skříně také není to pravé. Při práci je třeba mít klid a vše při ruce. To by vás pak mohlo při častém odcházení od pracovního místa vyrušovat kde co, například neuklizené hrnky od kafe nebo prach na polici a v tu ránu je pracovní morálka pryč.
Určitě se vám bude hodit kancelářský organizér. Ten může mít podobu malého stojánku na stůl, kam roztřídíte propisky, tužky, izolepu, barevné lepíky, kancelářské sponky nebo sešívačku. Stojan zabere minimum místa a přesto budete mít vše přehledně srovnané a na svém místě.
Praktickou volbou jsou také nástěnné kapsáře, které buďto koupíte, nebo je zvládnete ušít sami. Díky pověšení na zeď jsou z hlediska prostoru ultra úsporné a zároveň vytvoří zajímavý a originální designový prvek.
Na uskladnění a organizaci dokumentů je ideální kancelářský kontejner. Jedná se o malé pojízdné skříňky se třemi až pěti šuplíky či přihrádkami, které jsou přizpůsobeny formátu dokumentů a lze je uzamykat. Do domácího prostředí se jedná o ideální řešení. Levnější kontejnery seženete kolem 1200 až 2500 Kč.
Přečtěte si také článek Vybíráme zásuvkový díl neboli kontejner do pracovny
Dekorace
Určitě i v práci zdobí váš stůl nějaké květiny nebo rodinné fotky, tak proč si nezpestřit i home office. Květin není nikdy dost a i malý kaktus na stole určitě udělá parádu. Skvělá je také nástěnka, kam si můžete připíchnout fotografie, ale i nezbytné úkoly, poznámky a podobně.
Nástěnky se prodávají v různých velikostech i dekorech, oblíbené jsou také magnetické tabule, kam lze psát křídou a za pomoci magnetů přidělávat fotky či poznámky. Narazit můžete také na nalepovací tabule. Je to praktické řešení a zároveň i dobře vypadá. Když si svůj koutek uděláte takto podle sebe, určitě se vám tam bude pracovat lépe. A jak se říká, bude to hodně muziky za málo peněz.
Přečtěte si také článek Vzdušné a stylové domácí pracovny – nechte se inspirovat
Text: Eliška Střelková
Foto: Ikea, Pinterest