Zařizování nemusí být jenom otázkou peněz, ale i toho, jak dokážou dva či více lidí v domácnosti skloubit své požadavky. Když muž a žena kupují společně nábytek, málokdy se shodnou. Dle odborníků to má však pramálo společného s rozdílným vkusem. Jde spíše o jejich rozdílné vnímání a přístup k interiérovému designu.

„Nejideálnější je, když se oba shodnou, nebo když se jeden z partnerů spolehne na dobrý vkus toho druhého, a je dokonce rád, že nemusí vůbec řešit, jestli bude lustr takový nebo makový. Jiný nepotřebuje dokonce ani to, protože útulným domovem je pro něj fungující rodina (což není vůbec málo). Problém však nastává v případě, kdy mají do toho oba co mluvit a nedokážou se přitom shodnout ani na barvě odkapávače na nádobí,“ hovoří stylistka Ingrid Kročová. A tak se občas stává, že se při zařizování bytu, které vám má působit potěšení, dostanete se svým partnerem do naprosto rozporných a zdánlivě neřešitelných situací, kdy má každý svou pravdu. Tím se ovšem zařizování mění na nepříjemné chvíle hádek, které dokážou odebrat veškerou počáteční energii a entuziasmus, se kterým jste začínali budovat své „hnízdečko“.

JAK NAJÍT KOMPROMIS

Neexistuje žádný důkaz, že muži a ženy mají odlišný vkus. Žena se při koupi nábytku častěji zaměřuje na své potřeby, zatímco muž bude klást důraz spíše na „reprezentativní charakter“ nábytku. Při rozhodování o stylu nábytku jsou muži často nejistí a mnohdy vybírají osvědčené značky, aby demonstrovali, „že něco o bytovém designu vědí“. Když je už nábytek v bytě, muži obecně jeho uspořádání moc nemění. Naopak ženy jsou více otevřené novým řešením a rády seskupují různé formy a tvary. Na rozdíl od mužů nábytek rády přesouvají, přidávají do místnosti různé dekorativní předměty, čímž interiéru dávají novou atmosféru. Ženy se totiž snaží při zařizování vidět byt jako celek a tomu také přizpůsobují rozmístění nábytku a dekorací. „Pokud máte problém skloubit své představy či požadavky, zkuste si oba napsat na papír vaši vizi dokonalého útulného domova, napište vše, co se vám líbí, i to, co se vám nelíbí. Konfrontace vašich vizí vám pomůže identifikovat oblasti napětí a konfliktů, umožní vám je poznat a tak se přiblížit společnému řešení,“ radí Ingrid Kročová.



NECHTĚJTE VŠECHNO K OBRAZU SVÉMU

Jsou lidé, kteří zbožňují staromódní styl, protože jim dává pocit kontaktu s minulostí, upřednostňují tradiční těžký nábytek před moderním a svěžím vyhotovením, zatímco modernisté vášnivě obhajují bezprostřednost a účelnost současného stylu a vůbec jim nepřekážejí technické ani syntetické prvky, které obsahuje. „Bez obav můžete zkombinovat různé styly dohromady - městský s rustikálním, starý s moderním - nebo se můžete puristicky přidržovat jednoho. To záleží jenom na vás. Hodně vám také napoví věk domu - ten může rozhodnout o stylu jeho zařízení. Pokud máte nový dům, váš partner chce moderní nábytek, ale vy toužíte po tom, aby vás obklopovali staré předměty, nemusíte byt zaplnit replikami starého nábytku. Místo toho můžete moderní nábytek doplnit několika kusy z antikvariátu,“ připomíná Ingrid. Nesnažte se však za každou cenu prosadit jakýkoliv radikální názor, protože žádná věc nestojí za ztrátu domácí pohody. „Tajemství spočívá v tom, že žádný konkrétní styl nebudete brát příliš doslovně, ale upravíte jej podle vlastního vkusu. Částečný úspěch je vždy lepší než žádný.“



KDYŽ MUŽ A ŽENA KUPUJÍ SPOLEČNĚ NÁBYTEK

Když páry plánují zakoupit nový nábytek, muži jeví zpočátku větší zájem, ale když dojde k samotné koupi, rozhodnutí obvykle ponechají na ženě.
Ženy mají větší slovo v otázce zařízení ložnice, muži si zase přijdou na své při zařizování „oficiálnějších“ míst, jako je například obývací pokoj.
Když je výběr ponechán na ženě, něžnější polovička zvolí spíše jasné a svěží barvy i vzory. Muži až takoví experimentátoři nejsou.
Když přijde na technické otázky bydlení, muži jsou ve svém živlu.
Zatímco by nejraději proměnili celou domácnost na plně automatickou, ženy jsou zaměřené spíše prakticky.
Pokud jde o vkus, mezi muži a ženami nejsou až takové rozdíly jako mezi jednotlivci.
Skutečnost, že muži a ženy mají odlišnou představu o bydlení, je možné připsat spíše marketingové strategii firem než jejich skutečnému vnitřnímu cítění.

Autor: Andrea Mičková, časopis Domov

Foto: Alax, Torrimex