Utužení podmínek spočívá také v nižších odhadech zástavní hodnoty nemovitostí nebo omezováním poskytnutí stoprocentních hypoték, což znamená, že zájemce musí vložit do zamýšleného finančního závazku část vlastních prostředků. Nejvýznamnější důraz se v současnosti klade na ověření zájemce pomocí registrů dlužníků.
Při vyhodnocování žádosti o úvěr banka mnohem intenzivněji prověřuje historii i současné chování problémového klienta. Protože však ne všichni lidé úspěšně zvládli život s půjčkami a stávají se rizikovými pro finanční instituce, vytváří se postupně registry dlužníků tak, aby se takovým případům předešlo. Negativní záznam značně komplikuje vyřízení schvalování úvěru či hypotéky a může vést k zamítnutí žádosti.
V současné době funguje na této scéně BRKI - Bankovní registr klientských informací (www.cbcb.cz), NRKI – Nebankovní registr klientských informací (www.llcb.cz) a registr klientských informací SOLUS - Sdružení na Ochranu Leasingu a Úvěrů Spotřebitelům (www.solus.cz), který obsahuje pouze negativní informace. Bankovní registr podchycuje neplatiče bank, nebankovní rejstřík má přehled o klientech leasingových společností a v SOLUS se shromažďují data o dlužnících splátkových firem, některých bank a nově také mobilních operátorů.
Rozdíl mezi momentálně operujícími registry je v tom, jaký typ informací shromažďují. Databáze registrů bankovních i nebankovních obsahují informace negativní, ale i pozitivní. Finanční, úvěrové a jiné společnosti si mezi sebou informace předávají a vzájemně je sdílejí. K tomu je sice zapotřebí souhlas klienta, ale ten je zapracován již v žádosti o finanční produkt, který zájemce stejně podepsat musí, takže si mnohdy ani neuvědomuje, že souhlas dává. Jaké informace se v registrech objevují a jakou mají historii?
Dlužníci či neplatiči mají smůlu
V databázích současných registrů dlužníků se nachází prakticky vše, co souvisí s informacemi o finančních závazcích potencionálního klienta. Jsou zde uvedeny historie předchozích leasingů a jiných finančních závazků, platební morálka zákazníka, jeho bonita, důvěryhodnost a případná nesolventnost či nespolehlivost. V registru se najdou informace o kreditních kartách, splátkách mobilnímu operátorovi včetně pohledu do minulosti i několik let zpětně, jak splácení závazku probíhalo.
Proč pozitivní informace?
Klienti, kteří své závazky plní poctivě, tedy v databázi SOLUS nefigurují. V registrech bankovních i nebankovních se ocitne však každý klient, který má třeba jen kreditní kartu, kdo má zřízený kontokorent a s jakým limitem, nebo například před třemi lety splatil řádně úvěr. Podstatnou výhodou je pozitivní minulost klienta, která dokáže, že je důvěryhodný a zvyšuje to jeho kredit. K tomu finanční instituce nyní přihlížejí. Pro solidní zákazníky je výměna pozitivních informací příznivá, protože usnadňuje získat finanční produkty, které potřebují.
Máte kaňku v registru?
Je možné si ověřit, co o vás registr ví, a zda jsou uváděné údaje správné? Pokud si nejste jisti, jak to s vaší platební morálkou v minulosti bylo, můžete si sami ověřit, jaké záznamy o vás registry vedou. Ještě než patřičnou prověrku provede bankovní dům, můžete si před vyplněním žádosti například o hypotéku zjistit, zda ve zmíněných registrech máte negativní záznam či nikoliv.
Žádosti o výpisy z registrů BRKI a NRKI můžete zasílat poštou, podat elektronicky či osobně v klientském centru v Praze. Pro e-mailovou žádost potřebujete zaručený kvalifikovaný podpis, nejsnazší je tedy cesta písemné nebo osobní žádosti. Formulář pro výpis z registru SOLUS najdete na internetových stránkách, a výpis přichází na kontaktní adresu doporučeně a na dobírku. Částky za výpisy nejsou příliš vysoké. Ceny závisí na typu služby a způsobu doručení, pohybují se při osobním vyzvednutí kolem 100 korun, za expresní výpisy na počkání zaplatíte asi 200 Kč plus případné poplatky za poštovné.
Pokud nesouhlasíte s informacemi, které jsou obsahem registrů, případně jsou jeho údaje nesprávné, můžete se obrátit na klientská centra příslušných registrů. Například klientské centrum pro Bankovní registr klientských informací slouží mj. jako místo pro podávání stížností klientů v souvislosti s údajnými nepravdivými či nepřesnými informacemi zpracovávanými v BRKI.
Dobrá zpráva na závěr
Pokud projdete přísným prověřováním banky a uspějete s žádostí o hypotéku, máte za jistých podmínek šanci od 1. února 2009 získat výhodu formou úrokové dotace. Od tohoto data začne Ministerstvo pro místní rozvoj opět občanům přispívat na hypotéky. Příspěvek bude vyplácen formou úrokové dotace od 1 do 4 %. Státní podpora se má vyplácet jako jednotlivé příspěvky k hypotéčním splátkám. Podmínkou vyplácení dotace je maximální věk 36 let bez ohledu na rodinný stav. To znamená, že jde-li o manžele, nesmí být jeden z nich starší 36 let. Úroková dotace se začne vyplácet pro hypotéky, jejichž čerpání začne od 1. 2. 2009 a v současné době činí výše dotace 1 % z platné úrokové sazby hypotéky.
Autor: Alexandra Rohanová