Je samozřejmostí, že kdo se chce koupat, koupí si bazén, kdo chce jezdit, koupí si auto. Co je na tom tak složitého? Ale zkusme se na to podívat ze zcela jiného pohledu. Při koupi bazénu i auta se v obou případech jedná o velkou investici a často jde o vyloženě rodinnou záležitost. Rodina projednává, zda je taková investice potřeba, jestli na to rodina má, kolik peněz za to utratit, co to rodině přinese, v čem to rodinný život zlepší a podobně. Zkusme tedy chvíli o bazénu i autu uvažovat jako o něčem, co zvýší životní úroveň, a srovnejme, jaká pozitiva rodině přinášejí. Pomiňme tedy situaci, kdy rodina žijící v panelovém domě nutně potřebuje auto, aby se vůbec dopravila do zaměstnání a děti do škol.

Nyní zkusíme srovnat investici do bazénu a auta z několika hledisek. Především tedy porovnejme pořizovací ceny, náklady na údržbu a čas, který jí musíme věnovat. Důležitá je i životnost, tedy za jak dlouho o svoji investici přijdeme a v neposlední řadě i užitek, který nám přinese.

JAKÝ BAZÉN A JAKÉ AUTO
Abychom nesrovnávali zcela nesrovnatelné, například gumový nafukovací bazének s Rolce Roycem, zaměříme se na bazény i auta vyšší střední třídy. To znamená kvalitní produkty, které nejsou cenovými trháky z nekvalitních materiálů, ani předraženou extravagancí a ukázkou přehnaného luxusu. Budeme tedy mluvit o větším osobním autě kvalitní značky, například Škodě Octavii, a o venkovních železobetonových bazénech francouzského typu, kam patří například bazény značky Desjoyaux.

CENA
AUTO
Nový automobil si dnes můžeme pořídit již od 200.000,- Kč, ale mluvíme-li o větším rodinném autě kvalitní značky, budeme se spíše pohybovat mezi 350.000,- až 450.000,- Kč. (Škoda Octavia: 400.000,- Kč až 800.000,- Kč)

BAZÉN
U bazénů je to složitější. Samozřejmě se dá pořídit levný bazén za pár tisíc korun, ale u kvalitních železobetonových bazénů, se budeme pohybovat mnohem výše. Cena za použitý materiál a základní výbavu bazénu o rozměrech 6 x 3 metry se pohybuje kolem 180.000,- Kč, u bazénu 7 x 3,5 metrů kolem 205.000,- Kč bez DPH, včetně obrubních kamenů (ty tvoří často až 10% ceny), filtrační jednotky a podobně. K tomu musíme ovšem připočítat výkop (10.000,-Kč), beton (16.000,- Kč až 18.000,- Kč) a stavební práce (až 50.000,- Kč). Dostáváme se na 250.000,- Kč až 350.000,- Kč bez daně, resp. 275.000,- Kč až 325.000,- Kč s DPH.

VÝSLEDEK: Ve srovnání pořizovacích nákladů vychází bazén o něco levněji.
1:0 pro bazén.

NÁKLADY NA PROVOZ A ÚDRŽBU
AUTO
Roční provoz automobilu nestojí zrovna málo. Povinné ručení (5.000,- Kč až 10.000,- Kč), často i havarijní pojištění (kolem 10.000,- Kč) a především pohonné hmoty. Pokud nebudeme jezdit moc (kolem 8.000 km ročně), budeme mít auto s nižší spotřebou (kolem 6 l/100km) a budeme počítat cenu pohonné hmoty kolem 30 Kč/l, projezdíme ročně 15.000,- Kč až 20.000,- Kč. K našim nákladům musíme připočítat také dálniční známku, pojištění proti krádeži, výměnu kapalin, oleje, pneumatik, brzdových destiček, servisní prohlídky a drobné opravy, myčku aut nebo parkovné. Další náklady se tak vyšplhají minimálně na 30.000,- Kč až 40.000,- Kč za rok.

BAZÉN
U bazénu se musíme pravidelně starat o kvalitu vody. Za čistící chemii dáme ročně mezi 3.000,- Kč a 5.000,- Kč. Pokud si dopřejeme vytápěný bazén, u elektrického vytápění zaplatíme 20.000,- Kč až 25.000,- Kč ročně, pokud si pořídíme tepelné čerpadlo, vyjde nás vytápění na pouhých cca 7.000,- Kč. Dohromady jsme tedy na částce 10.000,- Kč s tepelným čerpadlem, nebo 25.000,- Kč až 30.000,- Kč s vytápěním elektrickým.

VÝSLEDEK: Roční provoz a základní údržba jsou výrazně levnější u bazénu.
2:0 pro bazén.


ČAS POTŘEBNÝ NA ÚDRŽBU
AUTO
Už jsou pryč časy, kdy muž proležel celý víkend pod autem. Když zrovna nic neopravoval, tak alespoň umýval. Dnes většinu těchto činností zajišťuje servis a myčka. Ale co si člověk neudělá sám, za to samozřejmě musí zaplatit. Určit tedy čas, který strávíme péčí o své auto, je velice složité. Pokud ovšem budeme počítat jen čas na tankování, vysávání interiéru a stání ve frontě na myčku, zjistíme, že i tak tím ztrácíme minimálně 1 hodinu týdně.

BAZÉN
I o bazén se ale člověk musí starat. Odborníci uvádějí, že 1 hodina týdně je minimum, které našemu bazénu musíme věnovat. Kontrolovat a ošetřovat kvalitu vody, čistit stěny bazénu i filtry, odstraňovat napadané listí a špínu z hladiny atd. Správnou volbou je ale možné hodně času ušetřit. Například bezpotrubní filtrací, jejíž filtr stačí jednoduše jednou za čas vyprat v pračce na 30˚C. Navíc vám odpadne spousta starostí se složitou údržbou a opravami systému potrubí. Pokud si pořídíme dnes již běžného robota, který čistí dno i stěny bazénu, a bazén zastřešíme, jsme takřka bez práce.
Zastřešení nejen prodlouží bazénovou sezónu až o 4 měsíce, ale projeví se také výrazně právě na údržbě. Jak říká Rudolf Pejša ze společnosti Bazény Desjoyaux, pokud svůj bazén zastřešíte, ubude vám 90% práce s jeho údržbou.

A pokud mluvíme o srovnávání bazénu s automobilem, kolik z vás by si v našich zeměpisných šířkách pořídilo kabriolet?

VÝSLEDEK: Nerozhodný, bazén i auto jsou na tom podobně.
3:1 pro bazén

ŽIVOTNOST
AUTO
Dalším důležitým faktorem je životnost. Pokud se jedná o velkou investici, přemýšlíme, jak dlouho nám věc bude sloužit. U automobilů musíme bohužel přiznat, že doba, kdy auto jezdilo ještě po 50 letech, je nenávratně pryč (jen vzpomeňme na starší jmenovkyni Škody Octavia). Před 20 lety se na našich silnicích proháněly Škody 120, Favorit se právě rodil, před 15 lety bylo Favoritů již hodně a objevily se první Felicie. Kolik Škodovek 120 a Favoritů dnes uvidíte? Před 10 lety byly silnice plné Felicií, Fabia teprve přicházela na trh. V jakém stavu dnes ony Felicie jsou? Před 5 lety byla Fabia velice častým autem, ale to byla stará Fabia, dnes máme už zase novou. Obecně lze říci, že životnost běžného auta se pohybuje kolem 5 let, při dobré péči až kolem 10 let.

BAZÉN
Životnost bazénu se výrazně liší podle typu. Bazén za pár tisíc vám vydrží rok, možná i několik let. Pokud ale zůstaneme u bazénů železobetonových, půjde o desítky let. A když eliminujete nejchoulostivější místo, tedy soustavu potrubí a filtrace, a pořídíte si bazén francouzského typu s bezpotrubní filtrační jednotkou, bude mít váš bazén životnost doslova neomezenou a radovat se z něj budou i další generace.

VÝSLEDEK: Životnost auta se s životností bazénu francouzského typu nedá srovnávat.
4:1 pro bazén

CO VÁM TO PŘINESE
AUTO
Auto řeší problém dopravy, doveze vás za prací i zábavou. S autem zažijete spoustu pěkných chvil na rodinných výletech i s přáteli, ale také mnoho starostí a stresu. Strach, že někde nabouráte, že vám auto někdo ukradne nebo poškrábe, že se porouchá a ono se dřív nebo později porouchá. Časem budete svědky, jak vaše auto stárne. Zažijete s ním spousty stresových situací v dopravních zácpách, budete se nervovat při parkování i při hledání benzínové pumpy s rozumnými cenami.

BAZÉN
Naopak bazén Vám přinese spoustu příjemně strávených chvil, zejména v letních měsících. Stane se místem, kde se budete pravidelně setkávat s rodinou a přáteli, místem, kde budete trávit společný čas a krásné chvíle. Bazén je místem relaxace, odpočinku, pohody, ale i sportu.

VÝSLEDEK: Bazén vám přinese mnohem více příjemných chvil a pohody, než auto.
5:1 pro bazén

ZÁVĚREM
Málokterá rodina si řekne, že koupí místo auta bazén a bude chodit pěšky. Pokud ovšem přemýšlíte o koupi novějšího rodinného auta nebo dokonce druhého auta, pak se nabízí otázka:
Pokud si mohu dovolit investovat do auta, které mi vydrží pár let, proč bych nemohl investovat do bazénu, který mi vydrží celý život a budou se z něj těšit ještě moje vnoučata?

- Tisková zpráva -