Každý občan České republiky může mít na našem území pouze jedno trvalé bydliště. Pokud se tedy přestěhujeme a místo trvalého pobytu změníme, musíme to nahlásit příslušným úřadům. Víte ale, kam všude je třeba zajít a tuto změnu nahlásit? Kam musíte přijít osobně a kde postačí zatelefonovat, poslat dopis nebo e-mail? A jaké doklady jsou pro nahlášení změny potřeba? Také je dobré vědět, že se vyřizování těchto věcí nevyplatí odkládat. Některé úřady mají totiž pevně stanovené lhůty, do kterých je nutné změnu trvalého bydliště nahlásit. Pokud byste si dávali načas, hrozí vám pokuta v řádu několika tisíců korun. Pokud se spoléháte na to, že si jednotlivé úřady tuto informaci předají, mohlo by vás to přijít ve výsledku draho. Běhání po úřadech je zkrátka nutným zlem, které je třeba přetrpět, pokud jste se rozhodli se přestěhovat.
Kam nejdříve?
Tím úplně prvním, co musíte udělat, je ohlásit změnu v evidenci obyvatel. Trvalé bydliště se nahlašuje na odboru správních činností pod okresním úřadem nebo magistrátem. Konkrétně se tyto změny provádí na Oddělení evidence trvalého pobytu, Oddělení evidence obyvatel, apod. Zde se vyplní a podepíše přihlašovací lístek k trvalému pobytu. Je nutné předložit současný občanský průkaz a také doklad, který vás opravňuje užívat daný byt nebo dům. Tím dokladem může být výpis z katastru nemovitostí (ne starší jak 6 měsíců) či nájemní smlouva. Jestliže danou nemovitost nevlastníte, pouze jste se přistěhovali například k partnerovi, musíte si obstarat úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby, tedy majitele nemovitosti, o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu. Za změnu trvalého bydliště v evidenci obyvatel je vyžadován správní poplatek 50 Kč.
Výměna občanského průkazu
Jakmile podáte přihlašovací lístek se změnou trvalého bydliště, bude tato změna zanesena do vašich dokladů. Máte tedy povinnost vyměnit si občanský průkaz a řadu dalších dokladů. Na obecním úřadu či magistrátu města dostanete potvrzení o změně trvalého bydliště, tedy jakýsi náhradní osobní doklad a původní občanský průkaz s přestřiženým růžkem. Tyto doklady a navíc ještě rodný list zanesete na oddělení občanských průkazů opět na magistrát či obecní úřad. Na vyřízení nového občanského průkazu máte celkem 15 dní od doby, co jste nahlásili změnu bydliště. Nový občanský průkaz vám bude bezplatně vydán ve lhůtě 30 dnů.
Výměna řidičského průkazu
Pokud vlastníte řidičský průkaz, neměli byste zapomenout ani na jeho výměnu. Od vydání nového občanského průkazu máte 5 dní na to, abyste změnu trvalého bydliště ohlásili také úřadu, který zajišťuje evidenci a výdej řidičských průkazů. Za výměnu řidičského průkazu zaplatíte správní poplatek 50 Kč. Pokud byste změnu bydliště nenahlásili, hrozí vám pokuta do výše 2000 Kč.
Zdravotní pojišťovna, úřad sociálního zabezpečení, finanční a živnostenský úřad
Jakmile máte v ruce nový občanský průkaz, musíte změnu trvalého bydliště (pokud jste podnikatel) nahlásit i na živnostenském a finančním úřadu v místě nového bydliště. Ohlášení změny trvalého pobytu na finančním úřadě je zdarma, zatímco nový živnostenský list obdržíte do 15 dnů od nahlášení za správní poplatek 100 Kč. Rovněž bychom neměli zapomenout na zdravotní pojišťovnu a úřad sociálního zabezpečení. Nezaměstnaným stačí informovat o změně příslušný úřad práce, zaměstnaným zase svého zaměstnavatele. Na správu sociálního zabezpečení si však musí zajít příjemce důchodu, kterému je zasílán důchod na bankovní účet. Pokud jej dostává v hotovosti, stačí navštívit pobočku České pošty a změnu nahlásit zde.
Nahlášení změny v bance
Již v době čekání na nový občanský průkaz můžete své bance nahlásit změnu trvalého bydliště – jde v podstatě pouze o změnu vaší adresy, kam vám jsou zasílány výpisy. Bankovní ústav změnu registruje okamžitě a nabývá platnosti dnem nahlášení. Vzhledem k tomu, že po vás banka bude poté vyžadovat číslo vašeho nového občanského průkazu, nevyplatí se vám chodit do banky předčasně. Převod účtů dnes mezi jednotlivými bankovními pobočkami probíhá naprosto samozřejmě, nemusíte tak rušit svůj původní účet a zakládat nový v místě nového bydliště.
Dodavatelé plynu, tepla, elektřiny…
Pokud na vás ve starém místě trvalého pobytu byly přihlášeny služby za odběr energií, musíte oběhnout také pobočky jejich poskytovatelů. Na místě původního bydliště je nutné tyto služby buďto vypovědět, nebo pokud jste již nemovitost prodali, tak převést na jinou osobu. Nové bydlení vyžaduje nové smlouvy se společnostmi dodávajícími elektřinu, plyn a vodu.
Na co ještě nezapomenout?
Zapomenout nahlásit změny nesmíte ani na poště, kvůli SIPO a koncesionářským poplatkům. Pokud platíte například televizní a rozhlasové poplatky přes SIPO, stačí nahlásit změnu adresy na příslušné pobočce České pošty. Změnu trvalého bydliště musíme dále nahlásit ještě takovým institucím, jako jsou dodavatelé internetu, instituce spravující poplatky za odvoz komunálního odpadu, lékaři, pojišťovny, mobilní operátoři atd. Vlastníci osobních automobilů musí navštívit také dopravní inspektorát. Pokud máte malé děti, pak nahlaste změnu také v jejich mateřské či základní škole, větší děti si pak samy vyřídí ohlášení změny ve svých vzdělávacích institucích.
Šetřete svůj čas
Pokud se děsíte nekonečného čekání v dlouhých frontách, snad vás trochu potěší, že většina úřadů a firem už dnes nabízí možnost objednávky na určitý čas. Stačí si zavolat, nebo prostřednictvím elektronického objednávkového formuláře zarezervovat termín schůzky.
- jpa -